Ratkaisun avaimia omistajanvaihdosten edistämiseen on jo olemassa

Suomessa on merkittävä määrä menestyviä yrityksiä, joille tarvitaan ostajia ja jatkajia, nyt ja lähivuosina. Samaan aikaan Uusyrityskeskusten neuvonnassa käy vuositasolla 13 000 asiakasta, joiden haaveena on oma yritys. Uusyrityskeskusten yritysneuvojilla on varteenotettava mahdollisuus saada oman asiakaskuntansa myyjät ja potentiaaliset ostajat kohtaamaan. Mutta mitä pitäisi tapahtua vielä sitä ennen?

Jatka lukemista ”Ratkaisun avaimia omistajanvaihdosten edistämiseen on jo olemassa”

Tutkittu tieto Ostaja- ja Jatkajakoulun perustana

Seinäjoen ammattikorkeakoulu on tehnyt pk-yrityksiin omistajanvaihdoksiin liittyvää tutkimusta vuodesta 1999 lähtien. Visiomme on, että suomalainen pk-omistajanvaihdosten edistämisen ekosysteemi pohjautuu tutkittuun tietoon ja että tuo ekosysteemi olisi maailman paras. Yksi tärkeä elementti tutkimustiedon hyödyntämisessä on, että sitä käytetään koulutuksen ja valmennuksen perustana. Lukuisten pk-yritysten omistajanvaihdoksiin keskittyvien tutkimusten jatkojalosteena on kehitetty ja parhaillaan pilotoidaan Jatkajakoulun ja Ostajakoulun konsepteja.

Jatka lukemista ”Tutkittu tieto Ostaja- ja Jatkajakoulun perustana”

Yrittäjä ota ensiaskel kohti omistajanvaihdosta ja tee nettitesti! Tukea päätöksillesi saat yrityskummeilta

Lounaspöytäseurakseni istui paikallinen yrittäjä. Kysyin häneltä keskustelun lomassa, jopa vähän yllättäenkin, oletko muuten koskaan miettinyt yrityksesi myyntiä? Empimättä hän vastasi, että tietysti olen. Mutta mitä minä sitten tekisin, jos myisin yritykseni? Yrittäjän vastaus oli hyvä muistutus itsellenikin, että pelkkä bisneksen kunnossa olo ei riitä. Myös yrittäjän on oltava myyntikunnossa. Yrittäjällä on oltava näkemys tulevaisuuden tekemisestä, esimerkiksi uusi harrastus tai bisnesidea.

Moni varmasti tunnistaa samanlaisia tapauksia. Yrittäjän olisi ryhtyä viemään omistajanvaihdosasiaa eteenpäin, mutta tuntuu, että hänen on vaikea tarttua härkää sarvista ja lähteä konkreettisesti edistämään asiaa. Liian usein jäädään hautomisen asteelle, eikä päästä ajattelua pidemmälle ja huonoimmillaan päädytään siihen, ettei ole enää mitään myytävää.

Jatka lukemista ”Yrittäjä ota ensiaskel kohti omistajanvaihdosta ja tee nettitesti! Tukea päätöksillesi saat yrityskummeilta”

Kehitetään yritysmarkkinat toimiviksi

Omistajanvaihdosten edistämistyön tarkoituksena on kasvattaa yrityskauppojen, sukupolvenvaihdosten ja yritysjärjestelyjen lukumääriä ja sitä kautta varmistaa elinvoimaisten yritysten säilyminen ja niiden kasvaminen.

Omistajanvaihdosten edistämistyötä tarvitaan, koska yritysmarkkinat eivät vielä toimi parhaalla mahdollisella tavalla mikro- ja pienyritysten osalta. Yrittäjät arastelevat myyntiaikeiden esille tuomista. Myyntiin tarjottujen yritysten suorituskyky on usein heikko. Myyjä näkee yrityksensä usein arvokkaampana kuin se todellisuudessa on. Ostajat ja myyjät eivät kohtaa riittävässä määrin. Ostajat eivät näe yrityskauppaa luontevana mahdollisuutena kasvattaa yritystä. Yrittäjiksi aikovat eivät tunne riittävän hyvin yrityskauppaa reittinä yrittäjyyteen. Tarjolla olevia omistajanvaihdos- ja kehittämispalveluja ei tunneta tarpeeksi.

Jatka lukemista ”Kehitetään yritysmarkkinat toimiviksi”

Yrittäjä, näin onnistut kasvussa yrityskaupalla – kolme vinkkiä

Kasvuyrittäjyys mielletään usein vain startup- ja ohjelmistopuolen yrittäjien orgaaniseksi kasvuksi, eli kasvuksi myyntiä lisäämällä. Yrityskauppa eli toisen yrityksen ostaminen voi kuitenkin olla houkutteleva vaihtoehto oman yritystoiminnan kehittämiseksi ja kasvattamiseksi. Yrityskauppa voi olla investointi esimerkiksi koneisiin, laitteisiin tai työntekijöihin, asiakaskunnan kasvattamiseen tai uuteen markkina- tai tuotealueeseen. Vaihtoehtoiskustannuksena yrityskaupalle voidaan nähdä se, mitä maksaisi pystyttää liiketoiminta nollasta, ja kuinka kauan veisi kartuttaa riittävä asiakaskunta, jotta investointi kattaa kulunsa ja tuottaa jotain omistajilleen.

Yrityskaupan arvonmääritys ja kauppahinnan rahoittaminen ovat merkittävä osa onnistunutta yrityskauppaa. Liian korkeaksi osoittautunut kauppahinta ja lainan määrä voi viedä yrityksen kassavirtoja ja painaa tulosta pitkäksi aikaa eteenpäin. Arvonmäärityksen lisäksi kiinnitä huomiota ainakin seuraaviin asioihin:

Jatka lukemista ”Yrittäjä, näin onnistut kasvussa yrityskaupalla – kolme vinkkiä”