Tervetuloa Suomen Yritysvälittäjäin ja Omistajanvaihdosasiantuntijain Liitto ry:n (SYVL) kesäpäiville!
Aurinko lämmittää jo lempeästi ja tuuli kantaa kesän raikkaita tuoksuja – täydellinen hetki jättää arjen kiireet hetkeksi. Yksi kesäilta voi tuntua kuin hengähdystauolta, joka antaa tilaa kollegoiden kohtaamiselle ja uusien näkökulmien punnintaan.
Yrityksen myynti tai osto on monivaiheinenprosessi, joka vaatii verkostoitumis- ja projektijohtamistaitoja sekä asiantuntemusta taloudellisista kuin juridisistakin näkökulmista.
Mutta miten asiakas voi tietää, hallitseeko yritysvälittäjä todella nämä taidot? Entä kuinka yritysvälittäjä voi itse osoittaa olevansa alansa huippuosaaja? Vastaus on auktorisointitentti. Suomen Yritysvälittäjäin ja Omistajanvaihdosasiantuntijain Liiton (SYVL) auktorisointiprosessi tarjoaa mahdollisuuden varmentaa oma osaaminen ja erottautua kilpailijoista. Auktorisoidun yritysvälittäjän titteli ei ole vain muodollisuus – se on merkki luotettavuudesta, ammattitaidosta ja jatkuvasta kehittymisestä alalla.
Auktorisointitenttiä on myös tänä vuonna uudistettu, jotta se vastaa entistä paremmin kehittyvää toimintaympäristöä.
Miksi osallistua auktorisointitenttiin?
1. Ammattitaidon todentaminen
Auktorisointitentti varmistaa, että yritysvälittäjä hallitsee keskeiset osaamisalueet: alan keskeiset toimintaperiaatteet, yrityskaupan taloudelliset ja juridiset näkökulmat sekä neuvotteluprosessin. Tämä lisää asiakkaiden luottamusta välittäjän kykyihin ja vahvistaa yritysvälittäjän asemaa markkinoilla.
2. Kilpailuedun saavuttaminen
Auktorisoidun yritysvälittäjän titteli toimii laadun takeena ja erottaa sinut muista toimijoista alalla. Suomessa on tällä hetkellä vain 25 auktorisoitua yritysvälittäjää, joten mukaan mahtuu ammattitaitoisia välittäjiä.
3. Verkostoitumismahdollisuudet
Auktorisoinnin kautta pääset osaksi Suomen Yritysvälittäjäin ja Omistajanvaihdosasiantuntijain Liiton (SYVL) auktorisoitujen välittäjien verkostoa, mikä tarjoaa arvokkaita kontakteja ja mahdollisuuksia ammatilliseen kehittymiseen.
Miten hakea auktorisointitenttiin?
Haku auktorisointitenttiin on kaksivaiheinen prosessi:
1. Hakemuksen jättäminen: Täytä hakemus SYVL:n verkkosivuilla ja toimita se määräaikaan mennessä. Hakemuksessa arvioidaan muun muassa kokemustasi yrityskaupoista ja aktiivisuuttasi alalla.
2. Esikarsinta: SYVL:n hallitus käsittelee hakemukset ja kutsuu soveltuvat hakijat osallistumaan tenttiin.
Valmistautuminen tenttiin
SYVL tarjoaa mallitentin, jonka avulla voit tutustua tentin rakenteeseen ja kysymystyyppeihin. Lisäksi oppimateriaaliluettelo auttaa syventämään osaamistasi keskeisillä alueilla. Ilmoittaudu mukaan tenttiin tästä linkistä.
Kirjoittaja:
Maija-Ilona Pekkanen
Auktorisoitu yritysvälittäjä
SYVL:n hallituksen jäsen
Juristi, Tulosjärjestelyt Partners
Miksi liittyä Suomen yritysvälittäjäin ja omistajanvaihdosasiantuntijain liittoon? Tavoitteena monipuolinen omistajanvaihdosneuvonta
Suomi tarvitsee työllistäviä mikroyrityksiä – uusia ja nykyisten, jo olemassa olevien yritysten toiminnan jatkuvuutta. Omistajanvaihdosten toteutumiseen tarvitaan sekä ns. matalankynnyksen neuvontapalveluita että yksityisiä palveluntarjoajia ja erityisesti näiden yhteistyötä. Yritysten omistajanvaihdosneuvonta vaatii toteuttavalta taholta vahvaa asiantuntemusta ja verkostoja.
SYVL edistää yhteistyön vahvistamista, alalla toimivien henkilöiden ammattitaidon lisäämistä ja heidän kohtaamisia. Se tarjoaa jäsenilleen monia mahdollisuuksia parantaa sekä alueellisen että valtakunnallisen omistajanvaihdosekosysteemin ymmärrystä ja yhteistyötä, omistajanvaihdosneuvonnan laatua ja siten edistää onnistuneita omistajanvaihdoksia.
Verkostot, yhteistyö ja kouluttautuminen
SYVL-jäsenyys mahdollistaa verkostoitumisen muiden yritysvälittäjien ja omistajanvaihdosasiantuntijoiden kanssa mm. koulutusten, yhdistyksen kokousten ja kesäpäivien yhteydessä. Verkostojen kautta voit saada arvokkaita kontakteja, jotka auttavat löytämään parhaita ratkaisuja organisaatiosi ja asiakkaittesi tarpeisiin. Yhteistyö muiden asiantuntijoiden kanssa mahdollistaa myös kokemusten ja osaamisen jakamisen.
Jäsenille tarjotaan ajankohtaisia koulutuksia ja tiedotetaan toimialaa koskevista muutoksista, ilmiöistä, tutkimuksista ja muista ajankohtaisista asioista mm. jäsenille suunnatun uutiskirjeen kautta. Yksi merkittävimmistä koulutukista on auktorisoidun yritysvälittäjän tutkinto, mikä järjestetään vuosittain. Lisätietoja tästä löydät täältä: Yritysvälittäjien Auktorisointi – Suomen Yritysvälittäjäin ja Omistajanvaihdosasiantuntijain Liitto ry (SYVL)
Yritysneuvojan omat kokemukset
Ensi kosketukseni omalla urallani yritysten omistajanvaihdosten edistämiseen tapahtui kymmenen vuotta sitten kun Savonlinnassa starttasi Etelä-Savon Maakuntaliiton rahoittama omistajanvaihdoshanke Kontrahti. Olin toiminut yrittäjänä ja muutaman kerran yrityksen ostamistakin suunnitellut mutta muutoin aihe oli kuin hyppy tuntemattomaan.
Pohjatyön tein ahmimalla aiheesta julkaissut tutkimukset, blogit ja muut artikkelit ja jatkoin osallistumalla niin alueellisiin kuin valtakunnallisia tapahtumiin. En muista tarkalleen mistä saimme silloin tiedon SYVL:stä mutta muistan, että Itä-Savon Uusyrityskeskus ry liittyi jäseneksi hyvin pian sen jälkeen, kun hanke alkoi. Vaikka edustamani organisaatio ei alkuun ollut erityisen aktiivinen jäsen, edesauttoi jäsenyys työtämme.
Jäsenyyden myötä mm. ymmärrys julkisen/matalankynnyksen omistajanvaihdosneuvonnan ja yksityisen/kaupallisten toimijoiden tarjoaman omistajanvaihdospalvelujen jaosta selkiintyi. Samoin myös potentiaalista, mikä eri toimijoiden yhteistyöllä voi olla. Tänä päivänä eri toimijat ovatkin lähempänä toisiaan ja ymmärrämme kuinka yhteistyöllä voimme tukea vaihdosten onnistumisia eli yhteistä päämääräämme.
Toinen merkittävä asia on itselleni ollut se, että olen päässyt henkilökohtaisesti tutustumaan niihin henkilöihin (sanoisin jopa esikuviin), joiden tutkimuksia ja artikkeleja olin lukenut ja esityksiä kuullut. Olen saanut tuntea, että myös matalankynnyksen neuvontatyötä tekeviä kuullaan ja arvostetaan. Olen voinut tuoda esille paikallista tekemistä ja viedä oppeja ja näkemyksiä omaan toimintaamme Etelä-Savossa ihan loppuasiakkaalle saakka.
Vaikuttamisen mahdollisuudet
Jäsenyys mahdollistaa myös yhdistyksen hallitukseen valinnan ja sitä kautta mahdollisuuden vaikuttaa alan kehitykseen ja toimintatapoihin. Hallitustyöskentelyssä pääsee tuomaan esiin omia näkemyksiään ja edistämään yhdistyksen toimintamallia. Tämä on erityisen tärkeää, kun haluamme yhdessä kehittää omistajanvaihdosneuvontaa ja varmistaa, että alamme säilyttää korkean laadun ja asiantuntemuksen, sekä välittömän yhteistyön eri toimijoiden välillä.
SYVL:n jäsenyys tarjoaa myös matalankynnyksen omistajanvaihdosneuvojan uralle vahvan pohjan ja tukiverkon. Jäsenyys mahdollistaa verkostoitumisen, jatkuvan koulutuksen, vaikuttamisen alan kehitykseen sekä konkreettiset jäsenedut, jotka auttavat parantamaan omistajanvaihdosneuvonnan laatua. Itse olen kokenut SYVL:n jäsenyyden erittäin hyödylliseksi ja suosittelen sitä lämpimästi kaikille alalla toimiville asiantuntijoille.
Liity mukaan ja koe itse, kuinka SYVL voi viedä asiantuntijuutesi uudelle tasolle ja auttaa sinua tarjoamaan asiakkaille parhaan mahdollisen palvelun omistajanvaihdosneuvonnassa.
Lämpimästi tervetuloa Suomen Yritysvälittäjäin ja Omistajanvaihdosasiantuntijain Liitto ry:n vuosikokoukseen 14.3.2025 Helsinkiin klo 11-15.
Aloitamme kokouksen yhteisellä lounaalla, jonka jälkeen siirrymme kokoustilaan kuulemaan inspiraatiopuheenvuoron yrityskaupasta kansainvälistymisen välineenä sekä yrityskaupan jälkeisestä integraatiosta ja siihen liittyvistä sudenkuopista. Tästä siirrymmekin sitten kokoustamaan.
Nyt sinulla on mahdollisuus lähteä mukaan myös hallitukseen. Työkuorma ei ole suuri, mutta erittäin antoisa. Hallituksessa olet omistajanvaihdosaktiivien valtakunnallisessa ytimessä! Hallitukseen valitaan puheenjohtajan lisäksi 2 – 8 jäsentä.
Voit ilmoittautua vuosikokoukseen vaikka heti. Vuosikokouksessa voi olla mukana joko paikan päällä tai etäyhteydellä. Ilmoittautumaan pääset TÄSTÄ
Oletko koskaan harkinnut yrittäjyyttä, mutta ajatus yrityksen perustamisesta nollasta tuntuu liian suurelta harppaukselta? Mitä jos ostaisit itsellesi työpaikan? Yritysosto tarjoaa sinulle mahdollisuuden hypätä suoraan toiminnan ytimeen, hyödyntämällä valmiina olevaa yritysmallia ja asiakaskuntaa.
Mitkä ovat yritysoston hyödyt?
Nopeampi pääsy markkinoille
Yrityksen ostaminen voi tarjota sinulle nopeamman pääsyn markkinoille verrattuna uuden yrityksen perustamiseen. Ostamalla jo olemassa olevan yrityksen, voit hyötyä sen vakiintuneesta asiakaskunnasta, tunnetusta brändistä ja esimerkiksi valmiista kassavirrasta. Usein myös olemassa oleva yritys on testannut ja kokeillut useita eri yrittäjyyden reittejä, kenties käynyt ”kuoleman laaksossa”, joten pääset hyppäämään suoraan yli turhan vaiheilun ja tiedät heti, mikä toimii ja mikä ei.
Vakiintunut asiakaskunta
Kun ostat yrityksen, saat käyttöösi sen olemassa olevan asiakaskunnan, mikä voi olla äärimmäisen arvokasta. Asiakaskunta tarjoaa sinulle valmiin markkinasegmentin, johon voit kohdentaa markkinointiponnistelusi ja parantaa tuotteita tai palveluita heidän tarpeidensa mukaisesti.
Tunnettu brändi ja kokonaisuuden kehittäminen
Tunnettu brändi on yksi arvokkaimmista omaisuuksista, joita voit saada yritysoston yhteydessä. Brändin tunnistettavuus ja maine voivat auttaa sinua erottumaan kilpailijoista ja houkuttelemaan uusia asiakkaita. Voit myös hyödyntää brändin uskollisuutta rakentamalla uusia liiketoimintalinjoja tai markkinoimalla uusia tuotteita nykyisille asiakkaille.
Mitkä ovat yritysoston haasteet?
Ostajakin tarvitsee asiantuntijan apua
Vaikka yritysosto tarjoaa monia etuja, siihen liittyy myös useita haasteita, jotka on otettava huomioon. Yksi merkittävimmistä haasteista on osata ostaa. On hyvä käyttää asiantuntijan apua tutkiessa yrityksen liiketoimintaa ja tehdessä tarjousta. Näin hoksaat ottaa huomioon eri näkökulmia ja saat tehtyä oikeanlaiset paperit ostohetkellä.
Integraatio
Uuden omistajan on varmistettava, että liiketoiminta integroituu saumattomasti olemassa oleviin toimintoihin ja että kaikki sidosryhmät ovat mukana muutoksessa. Ostetun yrityksen henkilökunnan integraatioon kannattaa käyttää aikaa ja suunnitella haltuunotto huolellisesti.
Kulttuurien yhteensovittaminen
Yrityksen osto voi tuoda mukanaan haasteen kulttuurien yhteensovittamisessa. On tärkeää ymmärtää ja kunnioittaa ostetun yrityksen kulttuuria ja löytää tapa yhdistää se uuden omistajan yrityskulttuuriin. Tämä voi vaatia avoimen viestinnän strategioita ja yhteistyötä henkilöstön kanssa, jotta muutosprosessi sujuu mahdollisimman sujuvasti.
Yritysostolla unelmat todeksi!
Yrityksen ostaminen voi olla juuri se askel, joka tuo elämääsi uutta intoa ja merkitystä. Yritysosto on houkutteleva vaihtoehto sinulle, joka haluat ryhtyä yrittäjäksi, mutta et halua aloittaa täysin tyhjästä. Kun tarkastellaan yritysostoja tehneitä, yrityksen kautta menestyneitä henkilöitä nähdään, että oikean yrityksen ostaminen ja sen strateginen kehittäminen voi olla kannattava tapa aloittaa yrittäjänä. Yritysoston kautta saavutettu yrittäjyys voi olla palkitsevaa ja tarjota uusia mahdollisuuksia, jotka eivät välttämättä ole saatavilla perinteisen yrityksen perustamisen kautta. Se on reitti, joka vaatii rohkeutta, päättäväisyyttä ja kykyä nähdä mahdollisuuksia siellä, missä muut näkevät haasteita.
Uskalla unelmoida ja tartu tilaisuuteen!
Kirjoittaja:
Anneli Komi
omistajanvaihdostoiminnan päällikkö, Suomen Yrittäjät
SYVL:n hallituksen jäsen